Blog > Komentarze do wpisu

Pegazem po Tarnowie 240+102


Tym razem zaczynamy od zdziwienia. Jako nałogowo „buszujący w internetowym zbożu” w celu zorientowania się, co w kulturalnej trawie piszczy natknęliśmy się na jednym z portali na niewinnie brzmiącą informację, zapowiadającą, iż już wkrótce 21 marca na zastępczej scenie tarnowskiego teatru w Pałacu Młodzieży zaprezentuje się warszawski Teatr Ochota ze spektaklem „Kto dogoni psa”, którego stołeczna premiera miała miejsce 30 października 2009 roku. Więc czujemy się w obowiązku przypomnieć, że ten sam spektakl, tyle, że pod tytułem „Fabryka” i w tarnowskiej obsadzie, ciągle znajduje się w repertuarze tarnowskiego teatru. Jego bardzo głośna medialnie premiera odbyła się w Solskim prawie rok temu 6 marca 2009 roku. Jak zapewne wszyscy jeszcze pamiętają kanwą sztuki jest historia tarnowskiego policjanta Marcina Skóry, nadkomisarza wydziału zabójstw (w spektaklu komisarza Marka Sakłaka), rozdartego między pracę zawodową a życie prywatne, zmagającego się z przemocą i własnymi słabościami. Zna „fabrykę”, czyli wydział zabójstw od podszewki, pozornie nic go nie może zaskoczyć. Do czasu, kiedy musi przyjąć zgłoszenie o zaginięciu krewnych innego policjanta. I wszystko byłoby cacy, gdyby warszawscy producenci tego tarnowskiego przedstawienia uczciwie napisali w materiałach promocyjnych i na afiszu sztuki, że pierwowzorem przygotowanego w Teatrze Ochota spektaklu „Kto dogoni psa” była tarnowska „Fabryka”. Jak było do przewidzenia sprawa stała się ogólnopolska i wywołała medialny, szkoda, że tylko taki, skandal. Także my o niej obszernie sprawozdawaliśmy na naszych internetowych łamach. Jedni z internautów uznali przerabianie przez autora jednego utworu na drugi za zwykły plagiat. Autoplagiat występuje wtedy, gdy autor przepisuje rozległe fragmenty opublikowanego już (lub oddanego w ramach pracy zaliczeniowej) tekstu. Są różne standardy mówiące, ile powtórzeń jest dopuszczalnych, najbardziej liberalne mówią o 20%. Jednak szanujący się autorzy unikają przepisywania w pełnym brzmieniu nawet jednego akapitu. Autoplagiat jest powodem do wstydu, a niekiedy także przestępstwem polegającym na wyłudzaniu w ten sposób wielokrotnych honorariów – napisał jeden z internautów. W obronie dobrego imienia autorów sztuki odezwał się brat jednego z nich Jakub Kwaśny, znany tarnowski lewicowy radny i polityk - Wyraźnie jest napisane, że nowy tekst, to nic innego jak przerobiony stary, na tyle przerobiony, że pod tekstem podpisuje się już dwójka autorów! Zatem nie ma tu mowy o żadnym plagiacie, skoro autorami scenariusza są Marcin Skóra i Marcin Kwaśny! Czyli pierwotny autor i osoba, która dokonała "przerobienia". Ktoś zdaje się myli pojęcia, bo autoplagiat występowałby wtedy gdyby to Pan Skóra swój tekst lekko przerobił. Natomiast w tym miejscu, ktoś inny dokonał częściowej zmiany, tak aby osiągnąć zamierzony efekt w teatrze. A tak poza tym to cieszę się, że znów o Tarnowie i Tarnowianach jest głośno, również w Warszawie gdzie "nasi" ludzie osiągają sukcesy! Tyle, że„Kto dogoni psa” jest przeróbką „Fabryki” wiedzą jeno w Tarnowie, a nie w Warszawie.  Jakby tego wszystkiego było mało Teatr Ochota napisał do nas w meilu, iż nie ma nic wspólnego z realizatorami spektaklu, którzy tylko wynajęli u nich salę… . Gdzie jest prawda i kłamstwo? Gdzie oszustwo i manipulacja? Jakie są standardy zawodowe i moralne? Kto przekroczył ich granice i dlaczego? Takie pytania powinni sobie zadać wszyscy uczestnicy tej tylko z pozoru niewinnej afery. Zaś teraz życie dopisuje do niej kolejny rozdział. Oto dyrektor Solskiego Edward Żentara udając, że nic się nie stało zaprasza do siebie warszawską konkurencję (w obsadzie m.in. popularna celebrytka i tancerka E. Herbuś), jakby nie zdając sobie sprawy, iż tym strzałem w stopę  odbiera swojemu teatrowi widownię, także tę w terenie, bowiem stołeczni grasanci nie ograniczają swojej aktywności li tylko do Tarnowa. Aliści, na szczęście nasze galicyjskie miasteczko nie tylko aferami stoi. Ubiegły tydzień wypełniły mi. in. Dzień Myśli Braterskiej, czyli święto skautów oraz „Spotkanie z Aniołami” – wystawa prac Zofii Gołębiowskiej w MBP, a także Koncert Szkoły Muzyków Rockowych w TCK i nominacja najnowszej płyty „Puealle Orantes” do prestiżowej nagrody Fryderyki 2010. Jednak wydarzeniem tygodnia był bez wątpienia wykład ks. prof. Michała Hellera inaugurujący konferencję „Państwo w mikro - i makroskali 2010. Złoty trójkąt: gospodarka – nauka – samorząd”.


Dzień Myśli Braterskiej – to święto skautów ustanowione w dzień urodzin generała Roberta Baden-Powell'a, twórcy skautingu. Również harcerze z Hufca Tarnów ZHP im. gen. Józefa Bema, uczcili święto uroczystym spotkaniem przy kominku, które odbyło się w Zespole Szkół Budowlanych przy ulicy Legionów.
Dzięki uprzejmości dyrekcji Zespołu Szkół Budowlanych tarnowscy harcerze mogli na terenie szkoły zorganizować hufcowe obchody Dnia Myśli Braterskiej, przypadające 22 lutego, w rocznicę urodzin generała Roberta Baden - Powell'a, twórcy skautingu. W tegorocznym okolicznościowym spotkaniu przy kominku wzięło udział ponad 100 harcerzy z dziewięciu drużyn działających w tarnowskim hufcu.
Podczas spotkania przypomniano ideę Dnia Myśli Braterskiej, a harcmistrz Jerzy Pertkiewicz opowiedział o swoim spotkaniu z Robertem Baden-Powell'em podczas skautowego Jamboree które miało miejsce w Godollo (Węgry) w 1933 roku. - Gawęda harcmistrza Jerzego Pertkiewicza dla nas, a szczególnie dla naszych młodych harcerzy, była niesamowitą podróżą w czasie – podsumował spotkanie harcmistrz Maksym Pękosz, komendant tarnowskiego hufca. - W związku z tym, że druh Jerzy obchodzi 90 urodziny, przygotowaliśmy dla niego słodką niespodziankę. Warto pamiętać o tym, że harcerzem można być w każdym wieku czego najlepszym przykładem jest właśnie harcmistrz Jerzy Pertkiewicz, który swoją harcerską służbę pełni już 80 lat.
Podczas uroczystości z okazji Dnia Myśli Braterskiej wręczone zostały również Srebrne Honorowe Odznaki Przyjaciół Harcerstwa, dla osób które w szczególny sposób wspierają działania harcerzy z Hufca Tarnów ZHP. Otrzymali je: Andrzej Szpunar, zastępca dyrektora Muzeum Okręgowego w Tarnowie oraz Mieczysław Tarapata, wiceprezes zarządu ABM SOLID S.A. - Nasza harcerska działalność byłaby niewątpliwie trudniejsza, a w niektórych przypadkach wręcz niemożliwa do zrealizowania w takim wymiarze, gdyby nie pomoc i wsparcie od przyjaciół harcerstwa - mówi harcmistrz Maksym Pękosz - To dzięki pomocy osób i instytucji życzliwych harcerstwu, jesteśmy w stanie realizować wiele ciekawych przedsięwzięć wspierając w rozwoju i wychowaniu młodych ludzi.

"SPOTKANIE Z ANIOŁAMI”  to kolejna interesująca wystawa przygotowana przez Miejską Bibliotekę Publiczną. Jej wernisaż odbył się w piątek 26 lutego w Galerii Niebieskiej. Składają się na nią drewno, tkanina i ceramika -  anielskie prace wykonane, a raczej wyczarowane przez Zofię Gołębiowską – Tabaszewską z Bielska Białej.  Absolwentka tamtejszego Liceum Pedagogicznego, ukończyła polonistykę w WSP w Opolu. Od 1973 do 2005 roku pracowała w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych w Nowym Wiśniczu jako  polonistka. Od 1992 r., obok pracy pedagogicznej, zajmuje się działalnością plastyczną. W latach 2003-2005 i w 2009 brała udział w Międzynarodowych Warsztatach Artystycznych w Myślenicach, a także w 2005 r. w plenerze ceramicznym prowadzonym przez Marite Benke-Gajde. Od listopada 2005 r. należy do Związku Artystów Plastyków „Sztuka Użytkowa” w Toruniu.  Miała dotąd 39 wystaw indywidualnych m.in. w Tarnowie, Krakowie, Myślenicach, Bielsku Białej, Bochni, Suchej Beskidzkiej, Nowym Wiśniczu i Warszawie. Brała udział w poplenerowych wystawach „ceramiczne dialogi” na zamku w Nowym Wiśniczu i w wystawach Międzynarodowych Warsztatów Artystycznych w kraju i za granicą. Od grudnia 2006 r. prowadzi grupę teatralną w Tarnowie-Mościcach.

Tego samego wieczoru odbył się w piwnicach Tarnowskiego Centrum Kultury koncert nauczycieli i uczniów działającej tam Szkoły Muzyków Rockowych. Hasło „S.M.Rock” przyciąga nie tylko pragnących poznać tajniki gry na instrumentach w kultowej już tarnowskiej Szkole Muzyków Rockowych, ale też coraz liczniejszą publiczność, która szczelnie, raz na kwartał wypełnia Piwnice TCK, by posłuchać na żywo uczniów wspomnianej szkoły oraz ich nauczycieli, którzy w finale koncertu wypełnionego tradycyjnie największymi przebojami muzyki pop i rock, tzw. coverów stawiają wisienkę na muzycznym torcie. S.M. Rock za każdym gwarantuje wysoką jakość zarówno nauki, jak i koncertów. Nie inaczej było i tym razem. Hasło S.M. Rock zawsze gwarantuje niepowtarzalną atmosferę.
Koncerty z tego cyklu, to przede wszystkim wielka energia, jaką młodzi ludzie, uczniowie Szkoły Muzyków Rockowych - generują przy okazji spotkania z żywym dźwiękiem i równie żywą publiką. Tradycyjnie po koncercie dokonywano zapisów na zajęcia nauki gry na gitarze, basie i perkusji, prowadzone są przez profesjonalnych muzyków rockowych i jazz-rockowych. Przypominamy, iż zajęcia odbywają się co tydzień w Piwnicach TCK, a prowadzą je: Piotr SMOLEŃ (gitara), Paweł MAZUR (bas), Sławomir Ramian (wokal), Maciej Pierzchała (pianino) i Bartłomiej ROJEK (perkusja).

Z kolei, jak donoszą lokalne media najnowsza płyta znanego szeroko w kraju i za granicą tarnowskiego Dziewczęcego Chóru Katedralnego „Puellae Orantes” ma duże szanse na nagrodę w tegorocznej edycji konkursu Fryderyk 2010. Nominowany krążek, o tytule „Klasycy Wiedeńscy”, powstał we współpracy ze znakomitą Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy „AUKSO”. Repertuar płyty stanowią wybitne dzieła muzyki sakralnej Wolfganga Amedeusa Mozarta, Josepha Haydna i Michaela Haydna. „Klasycy Wiedeńscy” to płyta o bardzo ciepłym, lekkim i zarazem radosnym klimacie. Nagrań dokonano w czerwcu 2009 r. we wnętrzach zamku w Nowym Wiśniczu. Pierwszy promujący pytę koncert odbył w Katedrze Św. Szczepana w Wiedniu. Był on wielkim sukcesem polskich wykonawców, którzy zostali gorąco przyjęci przez bardzo licznie zgromadzoną publiczność. Sama możliwość wystąpienia z koncertem w wiedeńskiej katedrze jest dla każdego artysty zaszczytem, przy czym warto zaznaczyć, że wykonawcy zostali nagrodzeni brawami na stojąco, co w przypadku niezwykle wymagającej wiedeńskiej publiczności jest ogromnym osiągnięciem. Organizatorem koncertu była Polska Ambasada i Polski Instytut w Wiedniu. W Polsce odbyły się dwa podobne koncerty: w Sali Balowej Zamku w Nowym Wiśniczu oraz Bazylice Katedralnej w Tarnowie. Oba koncerty zostały bardzo ciepło odebrane. Nominacja do Fryderyka w kategorii muzyki poważnej to spektakularny sukces „Klasyków Wiedeńskich”. Należy podkreślić fakt, że tarnowski chór jest jedynym zespołem amatorskim wśród nominowanych artystów. Gala wręczenia Fryderyków odbędzie się 19 kwietnia w Warszawie.

Czy trzeba wyznaczać granice ludzkiej wiedzy? Jak przebiega dialog nauki i wiary? Czym jest odkrycie naukowe i jak przebiega droga od niego do powszechnego zastosowania? Te pytania pierwszego dnia konferencji postawił ks. prof. Michał Heller w swoim inauguracyjnym wykładzie „Granice metody naukowej". Już chociażby z racji na to wystąpienie, warto było uczestniczyć w Konferencji pod hasłem „Państwo w mikro - i makroskali 2010. Złoty trójkąt: gospodarka – nauka – samorząd”. To prestiżowe spotkanie odbyło się w Tarnowie w dniach 25 i 26 lutego. Jego organizatorami byli Computerworld i Urząd Miasta Tarnowa. Polityka rozwoju Unii Europejskiej opiera się na współpracy między administracją publiczną, nauką a biznesem w zakresie transferu wiedzy i technologii, innowacyjności i rozwojem gospodarki opartej na wiedzy. Za główny jej motor uchodzą miasta, a zwłaszcza metropolie. Od 2005 r. konferencje poświęcone tym zagadnieniom organizuje  „Computerworld". Ich celem jest popularyzacja dobrych praktyk w nowoczesnym zarządzaniu sektorem publicznym w duchu dialogu między administracją rządową i samorządową, biznesem a nauką i organizacjami pozarządowymi. I tak tematem przewodnim konferencji w Poznaniu w 2008 r. było zagadnienie "New Public Management", zaś konferencji w Katowicach "Metropolie rządzą światem". Prelegentami i patronami konferencji są z jednej strony przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej oraz firm komunalnych, z drugiej zaś - największych przedsiębiorstw i uczelni w Polsce.
W trakcie spotkań trwają debata nad stanem współpracy między administracją publiczną, nauką a biznesem w zakresie transferu wiedzy i technologii, innowacyjności i rozwojem gospodarki opartej na wiedzy pod hasłem "Złota triada". Poruszane są również kwestie potrzeb i możliwości wyznaczania granic ludzkiej wiedzy, przebiegu dialogu nauki i wiary, oraz zagadnienie odkrycia naukowego i drogi, która prowadzi od odkrycia do jego powszechnego zastosowania.




Ryszard Zaprzałka


By powrócić na stronę główną kuriera kliknij powrót.



niedziela, 28 lutego 2010, tarnowski_kurier_kulturalny

Polecane wpisy

  • - > Pegazem po Tarnowie 512

    Tarnowski Teatr kończy sezon bez personalnych rewolucji. W nowy wejdzie z odrobinę mniejszym zespołem - aktorzy Jolanta Januszówna i Jerzy Ogrodnicki przechodzą

  • -> Pegazem po Tarnowie 249/250

    To będzie absolutnie wyjątkowy - dubeltowy felieton. I to nie koniecznie z powodu oczywistych świątecznych wigilijno – noworocznych przesileń. Powodem jeg

  • -> Pegazem po Tarnowie 248

    A już się zanosiło na to, że schyłek mijającego roku nie będzie taki, jak zawsze świąteczno – noworoczny, tylko urwie się na dacie 21 grudnia czyli zapowi

Komentarze
Gość: ewa czajkowska-smożewska, *.tarnow.mm.pl
2010/03/02 17:43:43
PIĘKNE TE "WŁOSKIE" WIERSZE RYSIU , NAPRAWDE PIĘKNE .ASYŻ UJĄŁ MNIE SZCEGÓLNIE . POZDRAWIAM.
ewa czajkowska-smożewska








NOWA ODSŁONA!






tarnowski kurier kulturalny: