Blog > Komentarze do wpisu

Pegazem po Tarnowie 240+57

Jeszcze na dobre nie odeszła do lamusa historii tegoroczna Wielkanoc z jej coraz bardziej zanikającymi obrzędami i obyczajami, czego dobitnym przykładem było prawie całkowite śmigusowo – dyngusowe zaniechanie, a już do kulturalnej ofensywy przystąpiły tarnowskie placówki kulturalne. I tak w poświąteczny wtorek 14 kwietnia w Galerii Miejskiej BWA odbyło się kolejne spotkanie w ramach interesującego cyklu edukacyjnego prezentującego najciekawszych polskich artystów. Tym razem z młodzieżą spotkała się przed południem reprezentująca młode pokolenie malarzy i animatorów kultury Pola Dwurnik, założycielka czasopisma „Sekcja” i Galerii „Zakręt”, zaś wieczorem odbył się wernisaż jej prac. W środku tygodnia przypomniał o sobie popadający w coraz większy remontowy zamęt tarnowski teatr, który jeszcze pod starym adresem (już na dniach ulicę Mickiewicza 4 zastąpi Pałac Młodzieży przy Piłsudskiego), zorganizował konferencję prasową poświęconą m.in. tegorocznej, ambitnie planowanej na październik Talii… . Niekwestionowaną gwiazdą tego nieco przedwczesnego briefingu była znakomita warszawska aktorka Barbara Wrzesińska, która zagra główną rolę w tarnowskiej inscenizacji sztuki Johna Patricka „Każdy kocha Opalę”, którą zobaczymy na rozpoczęcie XIII Ogólnopolskiego Festiwalu Komedii „Talia 2009”. Tradycyjnie już koniec tygodnia to zmasowany atak magistrackich zawiadowców kulturalnych na nasze z naturalnych powodów ograniczone możliwości percepcyjne oraz logistyczne (!). Ten weekendowy wysyp otworzyła ostatnia sesja Akademii Filmowej z powodzeniem działającej w Tarnowskim Centrum Kultury pod „magnificencją” Jerzego Armaty, cenionego krytyka filmowego i publicysty krakowskiej Gazety Wyborczej. Zakończona w piątek 17 kwietnia filmowa edukacja to już trzecia edycja tej wartościowej imprezy, będącej tak naprawdę skondensowanym kursem  z zakresu wiedzy o filmie i sztuce filmowej,  w swoim założeniu skierowanym do kinomanów oraz do tych którzy później zamierzają pogłębić zdobytą wiedzę na uniwersyteckich studiach filmoznawczych, czy w szkołach filmowych. W tym samym dniu w Sali Lustrzanej odbył się również interesujący koncert Estrada Młodych, zorganizowany przez Centrum Paderewskiego Tarnów – Kąśna Dolna, mający na celu promocję uzdolnionej muzycznie młodzieży, a w którego programie znalazły się m.in. Pieśni Żydów Hiszpańskich i fragmenty „Skrzypka na dachu”. Zgoła odmienną, rozpisaną na piątek i sobotę, propozycję przygotowało Mościckie Centrum Kultury, gdzie odbyło się Party Print, połączone z Międzynarodową Wystawą Plakatu Klubowego. Zaprezentowano na niej  plakaty związane z kulturą klubową lat1995-2009, gromadzone dzięki serwisowi www.partyprint.pl. Wystawa prezentuje nowe trendy obecne we współczesnej grafice użytkowej, świeże spojrzenie projektantów na grafikę i muzykę jako jej inspirację. W bogatym programie imprezy znalazły się także prezentacje okładek płyt winylowych, premiera filmu „Berlin Halling” oraz wspólne muzykowanie  w popularnych tarnowskich klubach „Pretekst” przy Rynku 12 i „HDS” na Placu Łaziennym 11. I na tym koniec dobrych wiadomości. Oto w Wielki Piątek 10 kwietnia zmarł były dyrektor Tarnowskiego Teatru Józef Zbiróg, kierujący naszą sceną w latach 1988 – 1990, tuż po niechlubnym odwołaniu także już śp. Ryszarda Smożewskiego. I znów w Solskim jakby „zapomniano” o odejściu kolejnego dyrektora tej placówki, cenionego łódzkiego aktora teatralnego i filmowego. Aliści my pamiętamy i piszemy o tym obok… .

Nie pisaliśmy jeszcze o tym ale Pegaz z uwagą i rosnącym uznaniem obserwuje ciekawie pomyślany i sprawnie organizowany przez Galerię Miejską BWA pierwszy taki w Tarnowie, cykl edukacyjny „Alfabet polski”,  którego kolejnymi bohaterami są najciekawsi polscy artyści młodego pokolenia. Spotkania z artystami odbywają się w każdy wtorek od 10 III do 30 VI, każdorazowo zakończone otwarciem wystawy prac przywiezionych przez artystów w Galerii Sekcji – przestrzeni specjalnie wydzielonej na czas trwania projektu. Ostatnie takie spotkanie miało miejsce we wtorek 14 kwietnia, a jego gościem specjalnym była Pola Dwurnik (rocznik 1979), niebanalna artystka i animatorka sztuki, córka znanych artystów Edwarda Dwurnika – malarza i Teresy Gierzyńskiej – fotografika. Nic dziwnego, że pomimo stosunkowo młodego wieku z powodzeniem rysuje, maluje, projektuje, ilustruje książki, kręci filmy. To z jej inspiracji powstało pismo artystycznego „Sekcja” i galeria „Zakręt” założona na klatce schodowej Instytutu Historii Sztuki UW, w której debiutowali m.in. Adam-X, Marzena Nowak, Karol Radziszewski. Zainteresowana alternatywnymi sposobami ekspozycji sztuki realizuje projekt „Message from Edie S.” nawiązujący do sztuki poczty, organizuje tajne wystawy. Kontynuacją igrania ze skostniałymi formami architektury wystawienniczej jest otwarta w 2007 r. Apolonia Art Gallery – przenośna, miniaturowa antygaleria, inspirowana domem dla lalek. Perfekcyjnie wykonany plac zabaw do gry w sztukę jest jednocześnie platformą eksperymentu i ważną alternatywą dla polskiej tradycji wystawienniczej.
Zakończeniem tego oryginalnego cyklu będzie powakacyjna wystawa zbiorowa i wydanie publikacji promującej sztukę współczesną w Tarnowie i okolicach. Szczegóły na www.galeria.tarman.pl/sekcja.

Zgoła odmienną alternatywę przygotowuję na czas rozpoczynającej się właśnie dwuletniej traumy remontowej (oby!) Tarnowski Teatr. Otóż przenosi się on do aktualnie rewitalizowanej (ponoć za 1 mln zł wyasygnowany z UM) Sali Teatralnej w pobliskim Pałacu Młodzieży, gdzie planowane jest otwarcie XIII Ogólnopolskiego Festiwalu Komedii „Talia”. Z tej okazji ma być wystawiona tam sztuka Johana Patricka „Każdy kocha Opanię” z byłą warszawską gwiazdą teatralno – telewizyjną Barbarę Wrzesińską w roli głównej. A oto co powiedziała ona o tym projekcie na zwołanej dość nieoczekiwanie konferencji prasowej w Solskim:  - W pewnym sensie Opala jest radosną, ufną „wariatką”, bo wariactwem nazywa się w Polsce naiwność, a to przecież nic innego jak czystość wewnętrzna, zaufanie do ludzi. (...) Szukałam takiego tekstu – bo mówi on o tym, co mnie boli, a boli mnie, że zamiast rozumu mamy cwaniactwo, zamiast szlachetności – obłudę i hipokryzję i ta sztuka jest właśnie sprzeciwem wobec tego. (...) My w Polsce wolimy się wyśmiewać, niż śmiać. W „Opali” będziemy mieli do czynienia z czystym śmiechem, takim z łezką w oku.  W tarnowskiej inscenizacji sztuki Johna Patricka „Każdy kocha Opalę” zobaczymy obok Barbary Wrzesińskiej (Opala Kronkie) także: Annę Lenczewską, Jerzego Ogrodnickiego, Roberta Żurka, Tomasza Piaseckiego i Andrzeja Popiela. Spektakl wyreżyseruje Jan Tomaszewski, a scenografie przygotuje Tatiana Kwiatkowska.
”Ludzie różnie reagują na zło, które ich otacza i spotyka. Jeden go nienawidzi, inny sięga po karabin, jeszcze inny żyje w poczuciu wiecznej krzywdy albo mu ulega i sam zaczyna czynić zło. Opala ma sposób zupełni wyjątkowy, o czym mówi sama: zło istnieje, ale ja wcale o tym nie chcę słuchać, nie dopuszczam go do siebie i absolutnie nie zamierzam się nad tym zastanawiać (...) To sztuka o tym, że ludzie święci to dziwacy. I chyba nie tylko dlatego, że syrop na kaszel przechowują w butelce po szamponie, a torebki herbaty suszą na sznurku nad piecykiem” - pisał w 2004 roku w „Gazecie Wyborczej” Dariusz Barański, po premierze sztuki „Każdy kocha Opalę” w Gorzowie Wielkopolskim. Czy ta świetna komedia  rozśmieszy również tarnowskich widzów i czy planowana na jesień Talia się odbędzie zobaczymy… .  Póki co, wiosennie ściskamy za to kciuki.

Jak z powyższego wynika Festiwal  Komedii przed nami, a za nami Akademia Filmowa, która w ostatni piątek i sobotę (17 i 18 kwietnia)  właśnie zakończyła swoją działalność.
To już trzecia edycja rozpoczętego we wrześniu 2008 roku cyklu 16 spotkań, projekcji i wykładów (raz w miesiącu – zawsze w piątek i sobotę), prezentujących film polski, jego historię i dorobek prowadzonych przez  znanego krytyka filmowego Jerzego Armatę w Tarnowskim Centrum Kultury.  Przypominamy: w piątek mogliśmy wysłuchać wykładu „Adaptacje literackie – ekranizacja czy bryk?” oraz wziąć udział w projekcji filmu W. J. Hasa „Sanatorium pod klepsydrą”, zaś sobotnie popołudnie poświęcone zostało zawodowi montażysty – zwieńczyło je spotkanie z montażystą Krzysztofem Szpetańskim oraz film K. Kieślowskiego „Krótki film o miłości”.
Doświadczenie poprzednich edycji, które cieszyły się ogromnym zainteresowaniem pokazało, że grono zainteresowanych wykładami było bardzo duże. W pierwszym roku Jerzy Armata, krytyk i dziennikarz, prowadzący wykłady przedstawił historię kina na podstawie analizy gatunków filmowych. W drugim roku uczestnicy mogli poznać dorobek światowej kinematografii poznając sylwetki wybitnych twórców kina światowego. W kolejnej edycji nadszedł czas na przybliżenie polskiej kinematografii, jej historii i dorobku, zarówno w aspekcie historycznym jak i współczesnym. Dodatkowym elementem wprowadzonym w tym roku, są spotkania z twórcami, a gośćmi sobotnich spotkań przedstawiających zawody filmowe byli m.in.: Jacek Lipski – producent, Cezary Harasimowicz – scenarzysta, Jerzy Stuhr – reżyser, Adam Sikora – operator, Lech Majewski – reżyser, operator, Marek Sołek – kaskader, Zygmunt Konieczny – kompozytor, Ryszard Melliwa – scenograf.
- ”Kończąc cykl spotkań Akademii filmowej 3 – film polski, mam nadzieję że był on okazją do zapoznania się z naszą rodzimą kinematografią, do spojrzenia na film jako dzieło na którego kształt i wyraz składa się praca wielu ludzi, a spojrzeć można na niego z wielu stron” - podsumowała cykl Anna Grygiel z TCK. Gratulujemy i życzymy kolejnych udanych imprez.

Również do młodych, tym razem melomanów, skierowana była piątkowa propozycja Centrum Paderewskiego, które zorganizowało w Sali Lustrzanej Estradę Młodych. Czyli koncert wokalny w ramach cyklu służącego promocji młodych, utalentowanych muzyków, nie tylko artystów tarnowskich, ale także ich utalentowanych kolegów z innych ośrodków muzycznych. W koncercie wystąpili uczniowie oraz absolwenci Zespołu Szkół Muzycznych im. J. I. Paderewskiego w Tarnowie.  Oto szczegóły tego wyjątkowego koncertu, podczas którego mogliśmy wysłuchać: „Pieśni Sefardyjskich” i „Pieśni hiszpańskich Żydów”  w wykonaniu: Justyny Mucha (mezzosopran), Katarzyny Chrobak (wiolonczela), Joanny Ważnej-Pociask (flet), Moniki Zębaty (gitara), i Tomasza Bieleckiego (instrumenty perkusyjne); Tria akordeonowego – utworów „Motion Trio” zagranych przez  Łukasza Cebulę, Wiesława Ochwata i Pawła Kusiona; J. Milton i U. Sher „Don’t Forget Tonight Tomorrow”  wykonanych przez Tomasza Kumięgę (tenor) i Orkiestrę Smyczkową pod dyrekcją Agnieszki Stańczyk; N. Brodski „By my love” (Tomasz Kumięga (tenor), Maria Jędrzejowska (mezzosopran) i Orkiestra Smyczkowa pod dyrekcją Agnieszki Stańczyk; J. Bock – „Skrzypka na dachu” –  którego fragmenty wykonał Zespół Wokalny (klasy śpiewu solowego), Orkiestra smyczkowa pod dyrekcją Agnieszki Stańczyk oraz w „Matschmaker”.

Kultura klubowa odgrywa coraz większą rolę w życiu młodych ludzi i skupia wokół siebie środowiska twórcze. Jednym z jej ważniejszych elementów na przełomie ostatniego dziesięciolecia stała się grafika. Różnorodność przedsięwzięć i stylów muzycznych, otwarty charakter społeczności klubowych, spontaniczność i kreatywność złożyły się na powstanie nowego zjawiska jakim jest plakat klubowy. Międzynarodowa Wystawa Plakatu Klubowego Party Print prezentuje plakaty związane z kulturą klubową w latach 1995-2009, gromadzone dzięki serwisowi www.partyprint.pl. Wystawa prezentuje nowe trendy obecne we współczesnej grafice użytkowej, świeże spojrzenie projektantów na grafikę i muzykę jako inspirację. Jest również swoistym autoportretem kulturowym młodego pokolenia. Właśnie w dniach 17-18 kwietnia w Mościckim Centrum Kultury zostaną zaprezentowane dzieła artystów polskich i zagranicznych a także naszych rodzimych, tarnowskich twórców z tej dziedziny. By jeszcze lepiej przybliżyć to, jak wielki wpływ ma muzyka na grafikę a grafika na muzykę, MCK zaplanowało również kolekcjonerską wystawę okładek płyt winylowych z całego świata oraz oprawę muzyczną przygotowaną przez najlepszych polskich i tarnowskich dj-ów, muzyków i grafików takich jak Dj Mono (Łódź), grupa WOOHOO (Tarnów) w składzie kh (gramofony) i malvina (sax) , vj Alicja Saar, grupa Mystic Root Vibes w składzie Jok i Jaman a także perkusjonista IGUA. To jednak nie jedyne propozycje...
Dla chętnych zgłębienia kultury klubowej przewidziano m.in. polska przedpremierę filmu “Berling Calling” , która zaprezentowano w sobotę w hallu głównym Mościckiego Centrum Kultury. Dopełnieniem wystawy były dwie imprezy klubowe przygotowane we współpracy z dwoma tarnowskimi klubami Pretekst i HDS. Warto tu podkreślić sobotnią imprezę w klubie HDS, w której główną atrakcją stał się występ live czołowego polskiego producenta światowej skali Marcina Czubaly.

Ryszard Zaprzałka

By powrócić na stronę główną kuriera kliknij powrót


poniedziałek, 20 kwietnia 2009, tarnowski_kurier_kulturalny

Polecane wpisy

  • - > Pegazem po Tarnowie 512

    Tarnowski Teatr kończy sezon bez personalnych rewolucji. W nowy wejdzie z odrobinę mniejszym zespołem - aktorzy Jolanta Januszówna i Jerzy Ogrodnicki przechodzą

  • -> Pegazem po Tarnowie 249/250

    To będzie absolutnie wyjątkowy - dubeltowy felieton. I to nie koniecznie z powodu oczywistych świątecznych wigilijno – noworocznych przesileń. Powodem jeg

  • -> Pegazem po Tarnowie 248

    A już się zanosiło na to, że schyłek mijającego roku nie będzie taki, jak zawsze świąteczno – noworoczny, tylko urwie się na dacie 21 grudnia czyli zapowi









NOWA ODSŁONA!






tarnowski kurier kulturalny: